CAN шина и приборная панель

Что бы еще прикрутить

Модераторы: Typhoon, Лютег

CAN шина и приборная панель

Сообщение acab » Вт июн 19, 2012 4:02 am

Мой недоразвитый мозг немного воспалился идеей, вникнуться в бортовую сеть своей альфочки, и получать\слать данные для приборной панели VDO.

Есть масса сайтов, например http://www.canhack.de, где даже есть немного данных по CAN шине Fiat Stilo, но это немного не то, что нам необходимо.

Может быть, у кого либо есть немного инфы?
Есть счастливые обладатели CAN<=>USB адаптеров?

Лично меня, и не только меня, интересуют, данные, желательно дампы инициализации, после заводки. Например иммо и прочее. Вроде как штатный мозг даёт отмашку бортовику и abs блоку, чтобы эти функции заработали.

Тут программа для работы с CAN шиной и схема адаптера, чтобы изготовить самому.
Жмякаю ваши титьки за ваши деньги!
....кто зигует, тот попой торгует...
Моя сладкая булочка <3
308hp\466nm
Аватара пользователя
acab
Почетный альфист
 
Сообщения: 3098
Зарегистрирован: Пт ноя 19, 2010 1:49 pm
Откуда: Минск
Авто: Giulia + Giulia QV

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение Nideker » Вт июн 19, 2012 12:31 pm

Идиоты выбирают идиотов, себе под стать.
Аватара пользователя
Nideker
альфавладелец
 
Сообщения: 305
Зарегистрирован: Пн авг 25, 2008 12:42 pm
Откуда: Лабытнанги
Авто: 156 1.9 JTDm SW

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение acab » Вт июн 19, 2012 5:02 pm

Nideker писал(а):http://www.alfaowner.com/Forum/ice-and-blue-and-me/106962-156-2-din.html


И на кой ляд мне это :D?
Жмякаю ваши титьки за ваши деньги!
....кто зигует, тот попой торгует...
Моя сладкая булочка <3
308hp\466nm
Аватара пользователя
acab
Почетный альфист
 
Сообщения: 3098
Зарегистрирован: Пт ноя 19, 2010 1:49 pm
Откуда: Минск
Авто: Giulia + Giulia QV

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение acab » Вт июн 19, 2012 10:40 pm

Немного полезностей из eLearn:

Data transmission speeds are: B-CAN 50 kbits/s, C-CAN 500 kbits/s.


Engine control unit (NCM) is the transmitting node. This processes the signal from its rpm sensor to manage its functions and also sends it to the C-CAN network (high transmitting speed) to make it available to all control units (nodes) that are in listening mode.

Each of these checks to see if the package is relevant to them.

In this case, the receiving control units in listening mode that recognise information required to manage their functions are as follows: instrument panel mode (NQS), Selespeed control unit (NCR), climate control system control unit (NCL) and body computer node (NBC).

The instrument panel node (NQS) uses this rpm information to govern the rpm gauge needle so that the driver can obtain information on engine rpm.

The Selespeed control unit (NCR) uses the same information to manage and control gear changes by controlling clutch, gearbox and engine torque directly. (The interface between the Selespeed control unit (NCR) and engine control unit (NCM) improves system performance by relieving the driver of any need to synchonise accelerator clutch movements during gear changes that could be carried out with the accelerator pressed to the floor)

The climate control unit (NCL) uses the same rpm information to manage activation of the supplementary heater (present only in JTD versions). In practice, the rpm information is associated with the battery charge status thus system voltage allows the climate control system (NCL) to keep up to date with engine conditions when the engine is running and whether the alternator is charging. If conditions are as specified,the 700W heater resistance circuit (PTC) can be supplied with power without problems. Once the data packages have been sent by the engine control unit (NCM), the control units in listening mode (NQS - NCR - NCL) execute the control within the required time.

The body computer node (NBC) fitted directly into the facia control unit (CPL) manages many functions via microelectronics. Let''s take a look at the heated rear window timed demist function as an example.

The Body Computer (NBC) activates the supply to the heated rear window if:

1) an INT signal is present (ignition key on),
2) the facia control button connected to the climate control system ECU (NCL) is pressed (button pressed signal is sent to the body computer (NBC) via the CAN network.

Automatic rear window heater element operation is dependent on the engine rpm signal. The following activation/deactivation strategy is applied:

1) For the first 10 minutes, operation does not depend on the engine speed
2) The next 10 minutes are dependent on engine rpm

Engine rpm lower than 950 rpm: the rear window should go off after 10 minutes

Engine rpm higher than 950 rpm: heated rear window should go on or stay on if already activated until it has been effectively working for 20 minutes. It may be deactivated during this period of automatic operation only if battery voltage drops below 8.5 V ± 0.5 V.

If the button on the facia is repressed for at least for at least 50 ms or if the key is turned off, the heated rear window is deactivated.

Since rpm information from the engine control unit node (NCM) travels on the C-CAN network (high transmission speed) to reach the instrument panel node (NQS), which is connected to the B-CAN network (low transmission speed) it must be processed by the Body Computer (NBC) via the gateway function. Only after reprocessing does the body computer transfer the required information to the instrument panel node via the B-CAN network. (rev counter management)

The interface between the engine control unit (NCM) and Selespeed control unit (NCR) is immediate because both are connected to the same CAN network.

The other control units, which are not involved in the exchange of controls - e.g. the infotelematic or radio receiver node (NIT/NRR), that are in listening mode, read the information relayed down the BUS lines but do not process them because they are not essential for managing their functions.



The ABS control unit (NFR) is the transmitting node The receiving control unit are: Selespeed control unit (NQS), climate control sysem ECU (NCL), infotelematic/radio node (NIT/NRR) and Body Computer node (NBC).

The instrument panel node (NQS) uses vehicle speed informtion or speedometer signal to control the speedometer pointer km/mile/hour and manage the odometer function (mileometer, trip counter).

The Selespeed control unit (NCR) uses the speedometer signal because it is necessary and complementary to the engine rpm signal sent from the engine control unit (NCM) to manage gear shifts as comprehensively as possible.

The climate control unit (NCL) also uses the speedometer information to manage outside temperature information that it receives from the relevant sensor located on the door mirror via the driver''s door node (NPG). In other words, if car speed does not exceed 30 km/h, the outdoor air temperature value is updated only if it is lower than the value stored previously when the key was turned to ''MARCIA'' position If car speed exceds 30 km/h for at least 1 minute, the outdoor temperature value replaces the previously stored value, whether it is lower or higher.

The infotelematic node/radio node (NIT/NRR) uses vehicle speed information to manage sound intensity (radio volume)

The manner in which data is sent between the transmitting control unit and the receiving control units is as described for the PREVIOUS FRAME.

Жмякаю ваши титьки за ваши деньги!
....кто зигует, тот попой торгует...
Моя сладкая булочка <3
308hp\466nm
Аватара пользователя
acab
Почетный альфист
 
Сообщения: 3098
Зарегистрирован: Пт ноя 19, 2010 1:49 pm
Откуда: Минск
Авто: Giulia + Giulia QV

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение Ы » Вс июн 24, 2012 4:45 pm

мой мозг не вынес такого потока иностранщины!! acab вкраце перескажи чаво это!
Подпись, однако, отсутствует
Аватара пользователя
Ы
альфавладелец
 
Сообщения: 260
Зарегистрирован: Сб дек 03, 2011 9:54 am
Авто: 11

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение acab » Вс июн 24, 2012 5:50 pm

Ы писал(а):мой мозг не вынес такого потока иностранщины!! acab вкраце перескажи чаво это!


у тебя в авто приборка полностью электронная
по протоколу SAE J1939 данные идут в неё, и она выводит на экран ахтунги и показания датчиков.

так вот нада разабраться на какие адреса нада пихать эти данные :)
Жмякаю ваши титьки за ваши деньги!
....кто зигует, тот попой торгует...
Моя сладкая булочка <3
308hp\466nm
Аватара пользователя
acab
Почетный альфист
 
Сообщения: 3098
Зарегистрирован: Пт ноя 19, 2010 1:49 pm
Откуда: Минск
Авто: Giulia + Giulia QV

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение Ы » Вт июн 26, 2012 8:13 pm

по сайту chiptuner.ru лазил?
Подпись, однако, отсутствует
Аватара пользователя
Ы
альфавладелец
 
Сообщения: 260
Зарегистрирован: Сб дек 03, 2011 9:54 am
Авто: 11

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение acab » Вт июн 26, 2012 11:20 pm

Ы писал(а):по сайту chiptuner.ru лазил?


ага. не помогло
Жмякаю ваши титьки за ваши деньги!
....кто зигует, тот попой торгует...
Моя сладкая булочка <3
308hp\466nm
Аватара пользователя
acab
Почетный альфист
 
Сообщения: 3098
Зарегистрирован: Пт ноя 19, 2010 1:49 pm
Откуда: Минск
Авто: Giulia + Giulia QV

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение acab » Пт июл 13, 2012 10:16 pm

С помощью какой то матери и микросхем беларусского производства - оживил приборку.

641 ID в кан шине содержит данные о RPM (предпоследний байт)
672 ID - Скорость

Изображение
Жмякаю ваши титьки за ваши деньги!
....кто зигует, тот попой торгует...
Моя сладкая булочка <3
308hp\466nm
Аватара пользователя
acab
Почетный альфист
 
Сообщения: 3098
Зарегистрирован: Пт ноя 19, 2010 1:49 pm
Откуда: Минск
Авто: Giulia + Giulia QV

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение acab » Пт июл 13, 2012 11:32 pm

904 - температура за бортом
6 байт
1 байт - температура
Жмякаю ваши титьки за ваши деньги!
....кто зигует, тот попой торгует...
Моя сладкая булочка <3
308hp\466nm
Аватара пользователя
acab
Почетный альфист
 
Сообщения: 3098
Зарегистрирован: Пт ноя 19, 2010 1:49 pm
Откуда: Минск
Авто: Giulia + Giulia QV

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение Ы » Вс июл 15, 2012 7:10 pm

И пробег теперь смотать можешь?
Подпись, однако, отсутствует
Аватара пользователя
Ы
альфавладелец
 
Сообщения: 260
Зарегистрирован: Сб дек 03, 2011 9:54 am
Авто: 11

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение acab » Пн июл 16, 2012 12:39 am

Ы писал(а):И пробег теперь смотать можешь?


Могу, но тока вперёд...

За время тестов наездил "по дому" 10км :D
Жмякаю ваши титьки за ваши деньги!
....кто зигует, тот попой торгует...
Моя сладкая булочка <3
308hp\466nm
Аватара пользователя
acab
Почетный альфист
 
Сообщения: 3098
Зарегистрирован: Пт ноя 19, 2010 1:49 pm
Откуда: Минск
Авто: Giulia + Giulia QV

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение nikk » Пн июл 16, 2012 3:05 am

А я вот пытался сканировать CAN шину на предмет ID кнопок руля в диагностическом разъеме под рулем, в режиме low speed (11bit 50K) bluetooth-CAN адаптером с версией CAN 1.4b (переключался в monitor режим без фильтрации по ID). Трафик был, но кнопок в нем не нашлось, есть подозрение, что в OBD-разъем ID кнопок не доходит.
There is intelligent life out there...
Аватара пользователя
nikk
альфавладелец
 
Сообщения: 2128
Зарегистрирован: Пт июн 01, 2007 10:08 pm
Откуда: Outer Space
Авто: AR 147TI '03

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение ToSHiC » Пн июл 16, 2012 1:59 pm

nikk писал(а):А я вот пытался сканировать CAN шину на предмет ID кнопок руля в диагностическом разъеме под рулем, в режиме low speed (11bit 50K) bluetooth-CAN адаптером с версией CAN 1.4b (переключался в monitor режим без фильтрации по ID). Трафик был, но кнопок в нем не нашлось, есть подозрение, что в OBD-разъем ID кнопок не доходит.

там 2 разные шины, на одной приборка-мозги-абс, на другой кнопки всякие и радио. ты точно из той траффик ловил?
ToSHiC
Почетный альфист
 
Сообщения: 7197
Зарегистрирован: Вт авг 08, 2006 12:37 am

Re: CAN шина и приборная панель

Сообщение acab » Пн июл 16, 2012 10:42 pm

помоему шин там больше
мозги с бортовиком всязаны 500килобит
бортовик и приборка 50 килобит.

читайте выше. я ж написал.
Жмякаю ваши титьки за ваши деньги!
....кто зигует, тот попой торгует...
Моя сладкая булочка <3
308hp\466nm
Аватара пользователя
acab
Почетный альфист
 
Сообщения: 3098
Зарегистрирован: Пт ноя 19, 2010 1:49 pm
Откуда: Минск
Авто: Giulia + Giulia QV

След.

Вернуться в Alfa Tuning

Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group. Color scheme by

Русская поддержка phpBB Яндекс.Метрика