164 3.5-24V

Модераторы: Typhoon, russiangirl, Лютег

164 3.5-24V

Сообщение Ромуальд » Сб мар 26, 2011 1:15 am

Изображение
Аватара пользователя
Ромуальд
альфавладелец
 
Сообщения: 1391
Зарегистрирован: Чт янв 24, 2008 5:01 am
Откуда: МО
Авто: 1 6 4

Re: 164 3.5-24V

Сообщение Ромуальд » Ср апр 20, 2011 3:03 am

Pracht van een Kracht
De Alfa 164 V6-24V is met zijn standaard vermogen van 210 pk geen kleine jongen. Maar er zijn altijd fanatiekelingen die méér willen. Wel, dat kunnen ze krijgen. Er zijn diverse Nederlandse tuners die de V6 onder handen hebben genomen, waarbij Sam van Lingen (Savali, Houten) al jarenlang een goede naam heeft op te houden. We leenden een half weekje een Alfa 164 met tot 3,5 liter opgehoorde V6-24V motor. Toevallig werd het schaatsweer...

Wat heeft een sterke Alfa in vredesnaam met schaatsen te maken? Alles, neem dat maar van ons aan. Wie met de Savali-Alfa op normale (lees: zoals hij gewend is) manier het gaspedaal intrapt, zal worden geconfronteerd met een auto die werkelijk als een op records jagende Johan-Olav Koss naar links en rechts glijdt. De auto schaatst van de ene naar de andere berm. daarbij rubbersporen op het wegdek achterlatend, die de bandenfabrikant vergenoegd in de handen doet wrijven. Het is duidelijk dat een sterk opgevoerde Alfa ook om een sterk aangepaste rijstijl vraagt. Als de bestuurder in staat is om heel gedoseerd met zijn rechtervoet gas te geven, dan wordt een acceleratie ervaren die simpelweg uniek' mag worden genoemd. Meel rustig aan moet het pedaal, millimeter voor millimeter, verder naar beneden worden gedrukt. Dan is het mogelijk om met de 3.5 liter V6 in iets
meer dan 6 (!) seconden naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid? We kunnen het u niet zeggen. Royaal boven 250 km/h. Tussenacceleraties? In 15 tellen ben je van 100 op 200 km/h gekomen. In 4 seconden van 80 naar 120 km/h. Kortom: de Savali-Alfa 164 weet er wel weg mee.

Forse potten Wal heeft men in Houten aan de normaal 2959 cm metende V6-motor van Alfa Romeo veranderd om tot het enorme vermogen van 280 pk bij 6000 toeren per minuut te komen? De inhoudsvergroting tot 3455 cm komt louter op conto van de
cilinderboringen. de krukasslag is met 72,6 mm ongewijzigd. De cilinders zijn echter uitgekotterd (van de oorspronkelijke 93,0 mm) tot een diameter van 101 mm en een beetje, zodat er een schep meer mengsel in kan worden samengeperst. Die laatste actie wordt uitgevoerd door speciale, gesmede Cosworth-zuigers. die bovendien voor een tot 10.5:1 verhoogde compressieverhouding zorgen. De originele V6 heeft met 10.0:1 overigens evenmin een lage compressieverhouding. Verder heeft Van Lingen aan de motor het gebruikelijke fijnslijpwerk verricht. De koppen zijn bewerkt, waarbij het altijdt geheim van de smid is wat er nu precies aan is veranderd. Het inlaattraject is niet alleen gladder gemaakt, maar bovendien hebben de
zes zwaar verehroomde inlaatpijpen, die onder de motorkap liggen te blinken, een vijf millimeter grotere diameter. En de nokkenassen? Je zou verwachten dat die stokken (de Alfa 164 3.5-24V telt er tweemaal twee) ook zijn vervangen, maar dat is volgens Van Lingen niet nodig geweest. De oorspronkelijke assen hebben reeds een dusdanig nokprofiel dat het nog 'scherper' maken daarvan een veel minder sympathiek motorkarakter tot gevolg zou hebben. Want dat is, naast het opvoeren van het motorvermogen, ook een van de belangrijke uitgangspunten geweest. De Alfa 164 3.5-24V moest ook nog "rustig' gereden kunnen worden. Voor wie dat tenminste zou willen doen... Het resultaat van de noeste arbeid werd door Savali eind vorig jaar op de rollentestbank van de firma MAHA uit Vianen geverifieerd. Een keurige grafiek wijst uit dat de met extra spierballen gesierde Alfa 164 een maximum vermogen aan de krukas heeft van 206 kW (280.2 pk) bij 5990 min en dat daarvan op weg naar de aangedreven voorwielen 46.0 kW (62.6 pk) verdwijnt. Er blijft daar dus nog 160 kW (217,6 pk) over. Bij dat hoge motorvermogen hoort vanzelfsprekend ook een niet gering draaimoment. De Alfa 164 van Savali komt tot 342 Nm. bij 4800 toeren, maar de grafiek
wijst uit dat hij 1500 toeren al 270 Nm op de voorwielen komt te staan. En dat wil echt wel spinnen...

Hoe rijdt het? Het is een lastige klus om het hoge vermogen dat deze Alfa ontwikkelt op een goede manier op de weg te brengen. Fr kan ook worden verwacht dat rustig rijden in een vijftraps raket als deze Alfa moeilijk is. In de eerste bewering schuilt een zekere waarheid, in de tweede volstrekt geen enkele. Het louter opvoeren van een toch al hoogvermogende motor had vroeger nogal eens een bokkerig. zenuwachtig rijgedrag bij lagere snelheden lot gevolg. Alsof de motor niet kon kiezen tussen welles of nietes. Vaak voelde je precies wanneer de brandstoftoevoer werd afgesloten (bonk nr. 1) en als dan een fractie gas werd gegeven (bonk nr. 2) spinden de voorwielen direct als slijptollen over het wegdek. De Alfa 164 3.5-24V heeft dat gedrag niet. hij kan bijvoorbeeld heel comfortabel (bijna) stapvoets worden voortbewogen. Vervelende nukken zijn hem daarbij volkomen vreemd. En bij het beroeren van het gaspedaal kan gemakkelijk doorslippen worden bewerkstelligd, maar een beetje geoefend chauffeur weet dat te voorkomen, zij het dat ook hij wel eens in de fout' springt. Het is in deze auto sowieso zaak om beide knuisten stevig aan het stuurwiel te houden. Want ondanks de aandrijfassen van
gelijke lengte wil het surplus aan paarden er nog wel eens voor zorgen dal de auto bij snel optrekken als een speer naar links of rechts neigt. Verder is het rijden in de Savali-Alfa niets meer of minder dan een sensatie. De Golf VR6, die toevalligerwijs ook in onze garage stond, werd zelfs een beetje mismoedig van het Alfa-geweld. Toch geen kleine jongen, met 174 pk, maar geen partij voor de Alfa 164. die hem bij het optrekken meteen tientallen meters achter zich liet. En het Lanciaatje Deltaatje HF-je? Ach ja. leuk vergelijkingsmateriaal voor de VR6, maar hij
kon het met zijn 190 pk turbomotor evenmin tegen de zware Alfa bolwerken. Geen partij. Maar nadelen heeft zóveel vermogen op slechts twee aangedreven wielen natuurlijk evenzeer. Vandaar dat Van Lingen overweegt om juist een eenvoudig, doch doeltreffend onderdeel van diezelfde Delta HF voor zijn opgevoerde Alfa's geschikt te gaan maken. Driemaal raden? Juist, meteen goed: de visco-koppeling die bij Lancia zulke goede diensten bewijst zou ook op de Alfa 164 3.5-24V een aardige aanvulling op het geheel vormen. Een andere mogelijkheid is er ook: bouw deze 280 pk beul in een Alfa Q4. Ben je van veel tractieproblemen verlost.

Kosten Een "basis" voor het motorpakket, zoals Savali het aanbiedt, kan bestaan uit een nieuwe of een al wat langer gebruikte Alfa 164 met V6-motor. In het eerste geval dient voor de opvoerset (inclusief het aangepaste motormanagementsysteem) een bedrag van ƒ 16.000,-betaald te worden. Bij inlevering van een (nog in goede Maat verkerende) gebruikte 164-motor moet ƒ 18.000-- voor de extra pk's worden betaald. Het prijsverschil schuilt in het feit dat hij zo'n gebruikte motor ook nog onderdelen als lagers, klepveren. klepgeleiders en wat dies meer zij vervangen dienen te worden. Bovendien kan iedereen zijn eigen auto net zo laag laten leggen ah hij wil (een basissetje kost
ƒ 1.000), hem voorzien van leren bekleding (ƒ 4.500), er lichtmetalen 16 inch wielen op laten zetten ('vanaf ƒ 2.500) of er een speciale geïntegreerde achterklepspoiler (ƒ 2.895) voor aanschaffen. En wie goed speurt vindt ongetwijfeld nog wel een paar aardigheidjes, waardoor de prijs van zijn Alfa 164 (de catalogusprijs van een 3.0-24V bedraagt momenteel ƒ 89.950) de honderdduizend gulden ruimschoots passeert. Maar één ding blijft na de Savali-metamorfose bij alle opgevoerde Alfa's hetzelfde: een pracht vaneen kracht.
Аватара пользователя
Ромуальд
альфавладелец
 
Сообщения: 1391
Зарегистрирован: Чт янв 24, 2008 5:01 am
Откуда: МО
Авто: 1 6 4


Вернуться в 164

Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group. Color scheme by

Русская поддержка phpBB Яндекс.Метрика