Fiat Trepiu'no
Мировая премьера концепта
Новый Fiat 500 обещает стать самой яркой звездой Женевского автошоу этого года. Это - Fiat Trepiuno, четырехместный, городской автомобиль с тремя дверями, вдохновленный очень любимыми 500.

Компании Fiat надоело смотреть на чужие живущие легенды типа Мини и они решили попробывать выпустить свою, благо такая модель у Фиата есть. Вышедший в 1957 Fiat 500 стал самым маленьким авто в послевоенной Италии, и благодаря своей доступности, завоевал миллоны не только итальнских, но и многих европейских сердец. Новинка базируется на новой платформе и как ожидается, будет запущена в производство уже в 2005 году, а стартовая цена не превысит 12.000 евро. Этой моделью Fiat представляет свой ретро взгляд на современный автомобиль, выполненный по последнему слову техники из высокотехнологичных материалов, со сложным, незаурядным кузовом, трансформируемым салоном, да к тому оснащенному ксеноновыми фарами и LCD фонарями. Фиатовская версия "назад в будущее"!

Trepiu'no, наследника легендарного Fiat 500, в Турине готовили в большом секрете. Пока на суд публике представят только опытный образец, но уже сейчас все уверены, что когда итальянцы увидят этот концепт, Fiat будет вынужден начать производство как можно быстрее... "Нет однозначного решения для серийного производства," - говорят из Турина, но ожидание этой машины большое.

Стилистически Trepiu'no повторяет своего предшественника, вот только маленькой машинка все же не будет: она длиннее почти на 30 сантиметров своего исторического предка. При длине в 3,3 метра она чуть меньше настоящей Seicento. Имя новинки (с итальянского "три плюс один") происходит от новой концепции "3+1", которая идет в ответ на двухместный Smart, остающийся все же самым коротким (2,5 м). "Мошенничество" скрывается в багажнике, который на практике объединен с трансформируемым салоном.

Сам салон выполнен в стиле минимализма, собственно, как и можно ожидать от наследника 500 - действительно тонкие сидения из мягкого полиуретана, который покрывает силовую структуру из более твердого полимера, создавая так называемый "сэндвич", эластичный, но в тоже время очень прочный и не занимающий места. Трансформируемая передняя панель и тонкие сиденья позволяют проектировщикам реализовать формулу 3+1 в маленьком пространстве. Переднее пассажирское сиденье продвигается вперед и во втором ряду размещается еще один пассажир и ребенок. Если же в машине всего двое, то свободная задняя часть используется под багаж, как в обычном универсале. Новая технология и концепция позволила расширить границы "городского автомобиля" и превзойти многих конкурентов, предлагающих только два или 2+2 места.

Несмотря на все это, снаружи Trepiu'no кажется действительно маленьким, гораздо меньше своих 3,3 метров длины. Но удачно стилизованный кузов, размером со скорлупу, в точности повторяет основные линии своего далекого предка: та же носовая часть, тот же хвост, те же боковые линии и та же форма фар. Даже хромововый герб на капоте! Очерь оригинально обыгран и выполнен в соответствии с новыми веяниями люк-шторка в крыше старого Фиат 500. Концепт имеет внушительное лобовое, плавно перетекающее на значительную часть крыши, тем самым образуя панорамный вид на небо, т.н. Sky-dome.

Механика нового малыша, очевидно, будет вполне современной, по крайней мере, не дошло даже до того, чтобы как и у оригинала оставить двигатель сзади... Серийный бензиновый двигатель объемом 1100 кубиков и мощностью 54 л.с. как и положено современным моделям установят впереди. Не исключена возможность использования известного турбодизеля Multi-Jet мощностью 70 л.с.

Но техническая сторона пока вторична. Самое главное, что Центр Стиля Fiat неплохо воссоздал в современной интерпретации свою же культовую модель. Не надо обсуждать то, насколько хорошо выполнена копия шедевра Dante Giacosa, в конце концов чтобы сделать Trepiu'uno, в общем-то, хватит фантазии ребенка 6 лет... Но если у Центра Стиля нет новых идеи, почему бы не окунуться в прошлое? Мы уверены - 500 ждет мировой успех.

Press Release
At the 74th Geneva Motorshow, Fiat will introduce the 'Fiat Trepiщno', the concept car designed by the Fiat Style Centre to represent the theme of 'back to the future'. The prototype is a modern reworking of the cars that marked the first wave of mass motorisation in Italy. In fact the 'Fiat Trepiщno' prototype, immediately conveys the idea of compactness. This is due to a side section made up of several overlapping layers and a shell-shaped roof that looks much smaller than the sides when viewed from above. The car's specific proportions and certain external traits give it a fun appearance that also conveys a clear impression of solidity and sturdiness.

Working with a total length of just 3.3 metres, the designers lengthened the passenger compartment to obtain a pleasing shape that features a very airy side view, a very short bonnet and minimal wheel overhang. The bonnet is wrapround type and folds over the sides while the omega-shaped rib, now as then, fills the front end without adding any grilles or friezes. Due to its compact size and generous track dimensions, the 'Fiat Trepiщno' is also distinctive for its sporting, dynamic appearance.

All these retro hints share one specific characteristic: no motif has been re-used on the 'Fiat Trepiщno' before considering its usefulness on a present-day car, reviewing its functions and materials or even finding it new applications. For example, the two headlights set into the front end are accompanied by two supplementary lights that are the very essence of cutting-edge technology. The tail-lights, on the other hand, work with LCD screens that display readings in graphic mode: and so communication passes from the car's interior to its exterior.

Another example of reworked style is the famous canvas hood found in some superminis of the past that has been interpreted by a Sky-dome on the 'Fiat Trepiщno'. The large window, continuous with the windscreen, stands in for the roof in linear and airy manner while emphasising the two arched pillars.

The rear end reproposes on the 'Fiat Trepiщno' a tailgate with a higher threshold that incorporates the rear window and roof spoiler. The solution adopted is very practical for loading and unloading everyday items.

And so from the exterior to the interior. The designers devoted the greatest attention to details without ever losing sight of the simplicity that is the keynote of the new car. Simplicity does not mean stripped bare, however, but exemplifies a particular approach to styling and construction where the aim is simplified use.

The result is an airy, spacious passenger compartment, a place where you can live well and be at your ease throughout the time you spend in your car. And it is also a welcoming, protective place due to the broad ring that delimits the entire interior space.

The appointments include front seats of minimum thickness that offer more comfort than seats with conventional padding. They are made out of a layer of soft polyurethane that is complemented by a more rigid polyurethane structure to create a flexible, comfortable three-layer structure able to absorb all loads and, above all, not detract from the volume and space.

The seats allow so much room in the back that two further places can be created through a clever arrangement of backrests and cushions. For example, the split backrests fold forward to create the customary extended load compartment. Or they can be turned up to cover the extended boot area from prying eyes.

All this makes it possible to reconfigure the interior to suit the car's various applications and also to accommodate tall people in the back. In a normal 3+1 configuration, the front passenger seat is moved so far forward that it is almost swallowed up by the facia. The facia can be deflated by means of a conversion process to leave room for the front passenger's legs. This makes more room available for people in the corresponding rear seat.

New material technology has made the 'Fiat Trepiщno' the first car to transcend the classic '2+2' arrangements of certain coupйs or open-topped sports cars and also the configurations of many city cars that limit passenger room to just two seats in the front. The prototype has thus made it possible for the 3+1 concept to be introduced for cars with little room in the back. This has been achieved through an innovative structure, able to adapt to the most common transport needs and satisfy the greatest number of users: 2 seats, 3 seats, 3+1 emergency seat. To sum up, the Fiat prototype joins the boot compartment to the facia by means of a set of possible conversions that effectively make the interior fully reconfigurable.

The facia deserves a section of its own due to its shape and functional potential. In fact the 'Fiat Trepiщno' proposes an innovative solution that can incorporate the structure and equipment of a present-day dashboard.

The upper area therefore accommodates 2 drawers while the controls on the central console are under a film. All you have to do is brush them with your fingers and a light will follow your movements and receive your input. A liquid crystal display extending from the same console shows the menu of another one-touch multifunction control. This control is located between the front seats so that it can be used in intuitive, simple manner without dropping your gaze from the road. Light is also used to ensure the driver obtains a response to any operation: air conditioner temperature or main service activation. Night-time driving and night-time passenger compartment perception are also aided by lights through the use of LEDs concealed in the floor and door pouches.

An original design, then, to meet a new post-modern consumer trend that reworks retro shapes and styles to meet present-day needs. It is evident in fashion, music, furnishing and lifestyle: the term 'post-modern' surfaced at the end of the Nineties and inspired designer collections throughout the world. A look that juxtaposes retro smells and colours with up-to-the-minute symbols, objects and styles. A mixture of past and future, a style and construction movement that moves away from mass production to create a unique object.