Новый Fiat 500 обещает стать самой яркой
звездой Женевского автошоу этого года. Это - Fiat Trepiuno, четырехместный,
городской автомобиль с тремя дверями, вдохновленный очень любимыми
500.
Компании Fiat надоело смотреть на чужие живущие легенды типа Мини
и они решили попробывать выпустить свою, благо такая модель у Фиата
есть. Вышедший в 1957 Fiat 500 стал самым маленьким авто в послевоенной
Италии, и благодаря своей доступности, завоевал миллоны не только
итальнских, но и многих европейских сердец. Новинка базируется на
новой платформе и как ожидается, будет запущена в производство уже
в 2005 году, а стартовая цена не превысит 12.000 евро. Этой моделью
Fiat представляет свой ретро взгляд на современный автомобиль, выполненный
по последнему слову техники из высокотехнологичных материалов, со
сложным, незаурядным кузовом, трансформируемым салоном, да к тому
оснащенному ксеноновыми фарами и LCD фонарями. Фиатовская версия
"назад в будущее"!
Trepiu'no, наследника легендарного Fiat 500, в Турине готовили в большом
секрете. Пока на суд публике представят только опытный образец, но
уже сейчас все уверены, что когда итальянцы увидят этот концепт, Fiat
будет вынужден начать производство как можно быстрее... "Нет
однозначного решения для серийного производства," - говорят из
Турина, но ожидание этой машины большое.
Стилистически Trepiu'no повторяет своего предшественника, вот только
маленькой машинка все же не будет: она длиннее почти на 30 сантиметров
своего исторического предка. При длине в 3,3 метра она чуть меньше
настоящей Seicento. Имя новинки (с итальянского "три плюс один")
происходит от новой концепции "3+1", которая идет в ответ
на двухместный Smart, остающийся все же самым коротким (2,5 м).
"Мошенничество" скрывается в багажнике, который на практике
объединен с трансформируемым салоном.
Сам салон выполнен в стиле минимализма, собственно, как и можно
ожидать от наследника 500 - действительно тонкие сидения из мягкого
полиуретана, который покрывает силовую структуру из более твердого
полимера, создавая так называемый "сэндвич", эластичный,
но в тоже время очень прочный и не занимающий места. Трансформируемая
передняя панель и тонкие сиденья позволяют проектировщикам реализовать
формулу 3+1 в маленьком пространстве. Переднее пассажирское сиденье
продвигается вперед и во втором ряду размещается еще один пассажир
и ребенок. Если же в машине всего двое, то свободная задняя часть
используется под багаж, как в обычном универсале. Новая технология
и концепция позволила расширить границы "городского автомобиля"
и превзойти многих конкурентов, предлагающих только два или 2+2
места.
Несмотря на все это, снаружи Trepiu'no кажется действительно маленьким,
гораздо меньше своих 3,3 метров длины. Но удачно стилизованный кузов,
размером со скорлупу, в точности повторяет основные линии своего
далекого предка: та же носовая часть, тот же хвост, те же боковые
линии и та же форма фар. Даже хромововый герб на капоте! Очерь оригинально
обыгран и выполнен в соответствии с новыми веяниями люк-шторка в
крыше старого Фиат 500. Концепт имеет внушительное лобовое, плавно
перетекающее на значительную часть крыши, тем самым образуя панорамный
вид на небо, т.н. Sky-dome.
Механика нового малыша, очевидно, будет вполне современной, по
крайней мере, не дошло даже до того, чтобы как и у оригинала оставить
двигатель сзади... Серийный бензиновый двигатель объемом 1100 кубиков
и мощностью 54 л.с. как и положено современным моделям установят
впереди. Не исключена возможность использования известного турбодизеля
Multi-Jet мощностью 70 л.с.
Но техническая сторона пока вторична. Самое главное, что Центр
Стиля Fiat неплохо воссоздал в современной интерпретации свою же
культовую модель. Не надо обсуждать то, насколько хорошо выполнена
копия шедевра Dante Giacosa, в конце концов чтобы сделать Trepiu'uno,
в общем-то, хватит фантазии ребенка 6 лет... Но если у Центра Стиля
нет новых идеи, почему бы не окунуться в прошлое? Мы уверены - 500
ждет мировой успех.
|
At the 74th Geneva Motorshow, Fiat will
introduce the 'Fiat Trepiщno', the concept car designed by the Fiat
Style Centre to represent the theme of 'back to the future'. The prototype
is a modern reworking of the cars that marked the first wave of mass
motorisation in Italy. In fact the 'Fiat Trepiщno' prototype, immediately
conveys the idea of compactness. This is due to a side section made
up of several overlapping layers and a shell-shaped roof that looks
much smaller than the sides when viewed from above. The car's specific
proportions and certain external traits give it a fun appearance that
also conveys a clear impression of solidity and sturdiness.
Working with a total length of just 3.3 metres, the designers lengthened
the passenger compartment to obtain a pleasing shape that features
a very airy side view, a very short bonnet and minimal wheel overhang.
The bonnet is wrapround type and folds over the sides while the
omega-shaped rib, now as then, fills the front end without adding
any grilles or friezes. Due to its compact size and generous track
dimensions, the 'Fiat Trepiщno' is also distinctive for its sporting,
dynamic appearance.
All these retro hints share one specific characteristic: no motif
has been re-used on the 'Fiat Trepiщno' before considering its usefulness
on a present-day car, reviewing its functions and materials or even
finding it new applications. For example, the two headlights set
into the front end are accompanied by two supplementary lights that
are the very essence of cutting-edge technology. The tail-lights,
on the other hand, work with LCD screens that display readings in
graphic mode: and so communication passes from the car's interior
to its exterior.
Another example of reworked style is the famous canvas hood found
in some superminis of the past that has been interpreted by a Sky-dome
on the 'Fiat Trepiщno'. The large window, continuous with the windscreen,
stands in for the roof in linear and airy manner while emphasising
the two arched pillars.
The rear end reproposes on the 'Fiat Trepiщno' a tailgate with
a higher threshold that incorporates the rear window and roof spoiler.
The solution adopted is very practical for loading and unloading
everyday items.
And so from the exterior to the interior. The designers devoted
the greatest attention to details without ever losing sight of the
simplicity that is the keynote of the new car. Simplicity does not
mean stripped bare, however, but exemplifies a particular approach
to styling and construction where the aim is simplified use.
The result is an airy, spacious passenger compartment, a place
where you can live well and be at your ease throughout the time
you spend in your car. And it is also a welcoming, protective place
due to the broad ring that delimits the entire interior space.
The appointments include front seats of minimum thickness that
offer more comfort than seats with conventional padding. They are
made out of a layer of soft polyurethane that is complemented by
a more rigid polyurethane structure to create a flexible, comfortable
three-layer structure able to absorb all loads and, above all, not
detract from the volume and space.
The seats allow so much room in the back that two further places
can be created through a clever arrangement of backrests and cushions.
For example, the split backrests fold forward to create the customary
extended load compartment. Or they can be turned up to cover the
extended boot area from prying eyes.
All this makes it possible to reconfigure the interior to suit
the car's various applications and also to accommodate tall people
in the back. In a normal 3+1 configuration, the front passenger
seat is moved so far forward that it is almost swallowed up by the
facia. The facia can be deflated by means of a conversion process
to leave room for the front passenger's legs. This makes more room
available for people in the corresponding rear seat.
New material technology has made the 'Fiat Trepiщno' the first
car to transcend the classic '2+2' arrangements of certain coupйs
or open-topped sports cars and also the configurations of many city
cars that limit passenger room to just two seats in the front. The
prototype has thus made it possible for the 3+1 concept to be introduced
for cars with little room in the back. This has been achieved through
an innovative structure, able to adapt to the most common transport
needs and satisfy the greatest number of users: 2 seats, 3 seats,
3+1 emergency seat. To sum up, the Fiat prototype joins the boot
compartment to the facia by means of a set of possible conversions
that effectively make the interior fully reconfigurable.
The facia deserves a section of its own due to its shape and functional
potential. In fact the 'Fiat Trepiщno' proposes an innovative solution
that can incorporate the structure and equipment of a present-day
dashboard.
The upper area therefore accommodates 2 drawers while the controls
on the central console are under a film. All you have to do is brush
them with your fingers and a light will follow your movements and
receive your input. A liquid crystal display extending from the
same console shows the menu of another one-touch multifunction control.
This control is located between the front seats so that it can be
used in intuitive, simple manner without dropping your gaze from
the road. Light is also used to ensure the driver obtains a response
to any operation: air conditioner temperature or main service activation.
Night-time driving and night-time passenger compartment perception
are also aided by lights through the use of LEDs concealed in the
floor and door pouches.
An original design, then, to meet a new post-modern consumer trend
that reworks retro shapes and styles to meet present-day needs.
It is evident in fashion, music, furnishing and lifestyle: the term
'post-modern' surfaced at the end of the Nineties and inspired designer
collections throughout the world. A look that juxtaposes retro smells
and colours with up-to-the-minute symbols, objects and styles. A
mixture of past and future, a style and construction movement that
moves away from mass production to create a unique object.
|